Follow Dashboard
Tokens?
TITLE; Review cerita 'KONGSI'
28 May 2011 | 7:10 PM | 0 comments
Hello guys, hari ni aku nak buat review sikit pasal cerita KONGSI ni. apa yang buat aku tertarik dengan cerita ni ialah perkataan "Lu langsi, Lu mati" sangat cool dengar tagline tu. so aku harap cerita pon sama hebat dengan tagline tu. tapi hampeh. aku memang tak puas hati langsung dengan cerita ni. ye, aku akui memang ada gangster dalam KL ni, tapi ambil la yang muka betul2 gangster. cerita gangster tapi unsur komedi, sangatlah tak ngam. and sorry to say, dialek kelantan yang Sam cakap, memang tak ngam, tak kena langsung, tak kelakar bila dengar. aku tak paham kenapa director suruh dia cakap bahasa kelantan. mungkin sebab dia belajar menembak kat selatan thailand kot. aku tak tengok sampai habis, sebab tak best.


cerita ni bagi aku memang tak best
seperti yang diharapkan.

  • 1st aku tak suka satu dialog yang menyakitkan hati. sila baca 
          " manisnya nescafe ni, macam awek semalam aku main "
          " awek mana kau main? "
          " wani " (atau rani, aku tak dengar sangat)
          " ohh, wani "

          and i was like, ohhh maiii godddd is it suitable for kids? 
          bukan kat budak2 je, kat remaja pon, sesuai ke ayat macam tu?
          memang la bagi budak2 sekarang ni dah jadi kebiasaan,
          tapi tak semestinya ayat macam tu boleh lepas dalam movie. 
  • ada adegan lain yang aku tak puas hati, Bront Palare duduk atas kerusi roda depan patung buddha, and Sam dengan 2 orang yang lain melutut belakang Bront. yang aku pelik, perlu ke melutut depan patung tu? gila la cerita ni.
  • adegan lain, ada gangster 5 orang dalam kereta, and ada sekatan polis kat depan, gangster2 tu pakai singlet, lepas tu bila nak dekat sampai dengan polis, dorang pakai serban and jubah putih macam imam kat masjid. bagi aku la, LAWAK ke macam tu? bukan menghina ke?
  • lepas tu ada satu part, dorang cakap , 
         "tepi , tepi ayah dah sampai "

         orang yang ada kat situ lebih 20, and dorang cakap ayah dah sampai.
         it means what? ayahanda? PEKIDA? then dorang salam salam.
         okay no comment, sebab aku taktau apa apa pasal tu.


  • cerita ni sangat pelik bagi aku, and watak Sam macam pengintip dengan pakai baju yang pelik and ada senjata yang banyak. tapi dia clumsy, and biasanya orang clumsy senang polis tangkap, ni aku tengok berapa ramai orang dia tembak. padahal takde la nampak hebat mana dia pegang senjata tu. 
  • maybe cerita ni nak buat unsur komedi dan gangster. tapi aku sikit pon tak gelak? and aku rasa menyampah nak tengok ada la. and tagline LU LANGSI LU MATI amat best, sampai aku beriya iya sebut nak tengok cerita ni sejak bulan lepas. haha. tapi lepas tengok je cerita ni .........

and last sekali, aku sangat pelik kenapa lelaki islam dalam cerita ni semuanya BERTATU, walaupun kenyataan nya dorang takde tatu. bajet nak ada tatu ke bang?


Old things | New things